Τετάρτη 9 Μαρτίου 2011

Ο δικός μου οίκος αξιολόγησης

Σε μια μικρή επαρχιακή πόλη, τα Σουρουκούμπλαρα, μαζεύτηκαν μερικοί νοματαίοι, συγκέντρωσαν τα κομποδέματα, και έφτιαξαν την συνεταιριστική τράπεζα, Refenes Bank. Το νέο αυτό χρηματοπιστωτικό ίδρυμα, δραστηριοποιείται στην επαγγελματική πίστη, με πελάτες τους Σουρουκουμπλαριώτες. Με λίγα λόγια δάνεια στις τοπικές επιχειρήσεις, να διευκολυνθούν και να αναπτυχθούν, αυγατίζοντας παράλληλα με τους τόκους, τα κεφάλαια των μετόχων.

Ποιος φροντίζει ώστε τα δανεικά να μη γίνουν αγύριστα; Με λίγα λόγια ποιος αξιολογεί τους εν δυνάμει πελάτες, ως προς την αξιοπιστία και τη φερεγγυότητα; Ο οίκος αξιολόγησης Τάγκαλος και Κάγκουρας ΑΕ, του οποίου έχω την τιμή να είμαι Διευθύνων Σύμβουλος (CEO που λέμε στο χωριό μου).

Και επειδή οι αξιολογούμενοι έχουν σε πολλές περιπτώσεις αντίθετες απόψεις από τους αξιολογητές, τα προβλήματα και οι προστριβές δεν λείπουν. Τελευταίο παράδειγμα, ο κυρ Μήτσος, ιδιοκτήτης του Καφέ-μπαρ (Καφενείο), "Σκληρός Βράχος Καφέ".

Καλός άνθρωπος ο κυρ Μήτσος, πελάτης εξ απ' ανέκαθεν της Refenes Bank. Με δάνεια, πολλά δάνεια, με λίγα λόγια χρωστά σε οποίο βρίσκεται κάτω από τον ήλιο. Το τελευταίο αίτημα για νέο δάνειο, κόπηκε ύστερα από δική μου εισήγηση. Και όπως καταλαβαίνετε, ήρθε να μου ζητήσει το λόγο...

Κυρ Μήτσος: Γιατί ρε μου έκοψες το δάνειο; Τόσα χρόνια πελάτης είμαι; Δεν τα πλερώνω τις υποχρεώσεις μου;

Εγώ: Πέρσυ δεν σου δώσαμε νέο δάνειο; Τότε που δεν είχες να πλερώσεις, σερβιτόρους και προμηθευτές και μας είχες καθυστερήσεις και τις δόσεις στα άλλα .Δεν σου κάναμε ευκολίες, και μας είχες υποσχεθεί ότι θα κάνεις το κουμάντο σου, να μαζέψεις τα χρέη σου;

Κυρ Μήτσος: Το έκανα! Δεν έκανα θυσίες; Δεν έκοψα το 10% από τα μισθά του staff μου ; Δεν έδωσα τη Μπέμπα (BMW); Θα πουλήσω και εκείνο το χωράφι, μόλις βρω που είναι, και ποιος έχει τη διαθήκη, της Θεια μου, της Μαγδάλως που μου τα άφησε κληρονομιά....

Εγώ: Καλά όλα αυτά, αλλά σε αυτό το μαγαζί , δεν μπαίνει ψυχή. Εξοπλισμό δεν έχεις, ένα μπρίκι προπολεμικό μόνο, και από καφέ, μόνο ελληνικό, και αυτόν νερομπλούκι. Και είναι ανάγκη να 'χεις τόσο κόσμο στη δούλεψή σου; Να βοηθήσει και ο γιος σου, που όλη την ημέρα πασχίζει να αποφασίσει αν θα στοιχηματίσει στην Προπαμποϊκάρνα ή στην Τάμπερε. Η τη κόρη σου, που κάνει υπερωρίες στο κομμωτήριο... Αμ και η κυρά σου, όλο μπότοξ και πεντικιούρ...

Κυρ Μήτσος: Κουμάντο σπίτι σου..

Εγώ: Μαζεύονται τα χρέη κυρ Μήτσο. Και ένα ακόμα δάνειο δεν θα τα αντέξεις, και θα μας φορέσεις φέσι, τεσσάρων διαστάσεων. Γι' αυτό και εγώ σε αξιολόγησα, χειρότερα από πέρσι...

Κυρ Μήτσος: Ναι ε; Και του λόγου σου, ωραίος αξιολογητής. Εσύ δε παίνευες το Υπέρ Μάρκετ, του Μπάμπη του Γκαβού; Ισχυρή επιχείρηση, με άψογη εταιρική φήμη, μάνατζερ της χρονιάς ο Γκαβός... Βρήκε χαλασμένα τα τυριά η αγορανομία (ήταν τοξικά), μαζεύτηκαν τα προστίματα βουνό. Βάρεσε το κανόνι, πάνε τα λεφταδάκια σας, και ακόμα ψάχνετε τον Γκαβό... Αλήθεια, είχες μπει ποτέ στο μαγαζί του, να δοκιμάσεις τη φέτα του;

Εγώ:...

Ποιος από τους δυο μας έχει δίκιο; Μπορεί και οι δύο, ή και κανείς μας. Άκρη δεν βγάζεις. Ο κυρ Μήτσος δύσκολα θα τη βγάλει καθαρή, αλλά και 'γω ως αξιολογητής, τα 'χω κάνει ροϊδο big time, στο παρελθόν... Δεν βγαίνει άκρη...

Εννοείται πως η ιστοριούλα είναι φανταστική, και δεν έχει καμία μα καμία σχέση με πρόσωπα και καταστάσεις, της μίζερης επικαιρότητάς μας...

Δεν υπάρχουν σχόλια: